Cách chinh phục chủ đề IELTS Speaking Advertisement hiệu quả
Mục lục bài viết
Chủ đề IELTS Speaking Advertisement khá thường gặp trong bài thi nói. Chủ đề này sẽ không quá phức tạp nếu bạn có kiến thức cơ bản về quảng cáo cộng với các từ vựng trong chủ đề này. Tìm hiểu ngay.
Những từ vựng quan trọng trong phần IELTS Speaking Advertisement
the large-scale expansion /ðə lɑrʤ-skeɪl ɪkˈspænʃən/ (noun): mở rộng quy mô lớn
Eg: The methodology presented here can be applied to the large scale expansion of other cell types for use in various applications using Cell Factory systems.
to generate employment opportunities /tu ˈʤɛnəˌreɪt ɛmˈplɔɪmənt ˌɑpərˈtunətiz/ (verb): tạo ra nhiều cơ hội việc làm
Eg: By dint of the large-scale expansion of advertising in almost every kind of mass media, this sector is likely to generate a diversity of employment opportunities.
Các câu hỏi thường gặp trong phần thi IELTS Speaking Advertisement
1. What was advertised?
2. Where can you see it?
3. Explain how you feel about it (advertised)?
Gợi ý trả lời câu hỏi chủ đề IELTS Speaking Advertisement
WHERE and WHEN you saw it? => Recently on the Internet
WHAT WAS ADVERTISED? => a limited edition lip balm, specially designed for this year’s Christmas
EXPLAIN HOW YOU FEEL ABOUT IT => At first, I thought it was just a scam since I have serious trust issues with pop-ups, but it turned out to be a branch of Dior’s makeup brand. I personally believe the advertisement did a really good job capitalizing on the celebrity endorsement strategy to induce impulse buying.
Với câu hỏi mẫu như trên, các bạn có thể tham khảo câu trả lời cùng từ vựng như sau:
1. What was advertised?
You know, there are many kinds of advertisements, from traditional to the more advanced digital ones that use often spot when you browse websites or on social media. Personally, I’m big on social media advertising because I can watch them every time at my own pace. In contrast, adverts on television, for example, are only screened for a few seconds so I might miss out on some vital information. Another merit of social media adverts is their very interesting and creative content, drawing a lot of attention from netizens. I love reading their comments under the video advertisement to fortify my faith in the product or service quality.
browse websites: lướt web
I’m big on: Tôi thích
at one’s own pace: ở một tốc độ của riêng mình, (nghĩa bóng: tùy, thích)
merit: điểm hay, lợi ích, lợi thế
2. WHERE and WHEN you saw it?
Advertising is literally popular at the present time. You would most likely encounter an advert, whether in traditional or digital form, wherever you go or on whatever digital platform you use. I mean, it is now harder to avoid advertisements than to see them. When you are commuting, you would easily catch sight of a random poster hung on a banner or a tree attached to a post on the street. When you scroll down your Facebook wall I’m sure you would notice an advert every few seconds.
ubiquitous (adj) có ở khắp nơi
encounter (v) gặp, chạm trán
catch sight of: gặp, nhìn thấy
3. Explain how you feel about it
Only if I find the adverts fascinating and if they promote products that I care about. Most of the time those adverts that I saw on social media are just scams, featuring useless items or services or even exaggerating their efficacy. I skipped those ads as soon as they popped up. Recently there are a slew of advertisements about medicines on Youtube that purport to cure-all. To me, they are nothing but snake oil that tricks people into wasting their money.
fascinating: thú vị
scam: trò lừa đảo
exaggerate: phóng đại
a slew of: rất nhiều
purport: mục đích là, có ý là
snake oil: trò tiếp thị gian lận, lừa đảo
Lưu ý khi làm bài thi IELTS Speaking Advertisement
Hình thành phản xạ khi nói
Với bất kỳ chủ đề Speaking nào, việc đầu tiên nên làm đó là hình thành phản xạ paraphrase cho những từ khóa chính trong câu hỏi.
Ví dụ: Những từ nào thay cho advertisement hay watch,…
Khi đọc các mẫu câu trả lời bên dưới, bạn hãy để ý xem đâu là các từ được paraphrase lại cho từ khóa trong câu hỏi.
Cách kéo dài câu trả lời
Khi đi thi gặp các câu hỏi dạng yes, no như “Have you ever bought something because of its advertisement?” cách đơn giản nhất để các bạn kéo dài câu trả lời đó là trả lời các câu hỏi như why (tại sao), when (khi nào), who (ai), where (ở đâu), how (như thế nào)… Tất nhiên, các bạn nên chọn trả lời theo câu nào hợp lý nhất để trả lời trọn vẹn câu hỏi và tiện nhất.
Sử dụng từ vựng linh hoạt, theo chủ đề
Việc các bạn áp dụng được các từ vựng theo chủ đề rất được đánh giá cao. Tuy nhiên, nếu bạn không biết nhiều từ chuyên ngành, hãy đưa ra phương án tối ưu đó là diễn tả bằng những từ vựng đơn giản hơn để duy trì được sự trôi chảy trong bài nói nhé.
Trên đây là những lưu ý giúp bạn đi thi tốt hơn khi gặp chủ đề Advertisement. Ngoài những lưu ý trên các bạn có thể tham khảo nhiều những tips khác và lựa chọn ra những phương pháp phù hợp hơn với bản thân.
Học từ vựng theo chủ đề và trả lời trước các câu hỏi cho từng chủ đề là cách ôn luyện IELTS Speaking hiệu quả. Trong bài viết này IZONE đã tổng hợp các từ vựng, câu hỏi và câu trả lời mẫu cho chủ đề IELTS Speaking Advertisement. Rất mong những kiến thức này sẽ hữu ích với bạn.